Gminne Centrum Kultury i Sportu w Trzebnicy
gckis.trzebnica.pl
Dziś jest czwartek 17 sierpnia
Imieniny: Anity, Elizy, Mirona
PRZEJDŹ DO DZIAŁU
SPORT
KULTURA
Zapisz się do newslettera!

Zajęcia w ramach projektu "Słowo się liczy"

Efektem współpracy z p. Agata Kubaszewską, nauczycielem j. polskiego z Gimnazjum nr 1 w Trzebnicy, były zajęcia z grupą gimnazjalistów z klasy Id  w ramach projektu „Słowo się liczy”.

Pierwsze zajęcia odbyły się 13 marca. Młodzież zapoznała się wtedy z regulaminem, sposobem zapisu i księgozbiorem biblioteki. Druga część spotkania dotyczyła zasad dobrego zachowania, dobrych manier czyli savoir-vivre, których stosowanie ułatwia życie.

Zastanawialiśmy się , po czym poznać kulturalnego człowieka, nawet jeśli ubrany byłby w łachmany? To ruch ciała, mimika, sposób bycia, wysławianie się, uśmiech. To dobre wychowanie czyni z nas kulturalnych ludzi, budzących szacunek i sympatię.

 

Wspólnie ułożyliśmy najważniejsze składniki savir-vivre:

1. Uśmiechnij się

2. Interesuj się szczerze ludźmi

3.Bądz dobrym słuchaczem, zachęcaj innych, by opowiadali o sobie

4. Usiłuj wzmagać w każdym poczucie jego wartości i czyń to szczerze

5. Dbaj o higienę osobistą

6. Bądź punktualny

7. Nie bądz wścibski

8. Przestrzegaj dobrych manier przy jedzeniu.

 

Drugie zajęcia odbyły się 8 maja, w Tygodniu Bibliotek. Przedmiotem naszych zajęć była Kultura języka. Gimnazjaliści dowiedzieli się, jakie są składniki kultury języka, co to jest norma językowa, błąd językowy, uzus. Czystość językowa zapewnia nam unikanie wyrazów obcych, jeśli mają polskie odpowiedniki. Skuteczności porozumiewania się nie służy skrótowość komunikatu jak i jego rozwlekłość.  Wspólnie doszliśmy do wniosku, że błędy językowe biorą się z niewiedzy, bezmyślności, obojętności wobec nakazów kultury języka, a niektóre błędy są przyczyny natury psychologiczno-społeczne.

Uznaliśmy też, że ten kto mówi i pisze, ćwiczy swój język. A gdy jeszcze praktyce językowej towarzyszy świadomość, czyli myślenie, zastanawianie się, zmniejsza się ryzyko błędu. Oczywiście duża rolę odgrywa też czytanie książek.

Ćwiczenie językowe, która były uzupełnieniem naszego wykładu, pokazały, że język polski jest skomplikowany i niektóre ćwiczenia sprawiały gimnazjalistom problem. Przed nimi jeszcze dużo pracy.